Hoe verder na Corona? Snelle actie vanuit het College

Door Malou Janssen op 19 mei 2020

Tegelijk met de hele wereld en het complete land, staat ook de gemeente Delft staan voor een grote uitdaging. Niet alleen moet de  coronacrisis acuut bestreden worden, ook de gevolgen voor de Delftse economie zijn groot. Sinds de oorlog  hebben we zoiets niet meer meegemaakt. Dit is de reden dat het  (bijna) nog nooit zo belangrijk was voor de politiek om snel  te handelen. De PvdA Delft is dan ook erg blij met hoe snel het college actie heeft ondernomen. Er is  bijvoorbeeld meteen gehandeld voor wat betreft voorzieningen voor ZZP’ers, conform de landelijke richtlijn. Na de eerste acute fase wordt nu ook als een van de eerste gemeenten van Nederland gekeken  naar de mogelijke uitbreiding van de terrassen, zodat deze veilig weer open kunnen. Al daarvoor werd gekozen om op een aangepaste, veilige manier de voedselmarkt in het centrum op een door te laten gaan.

Daarnaast heeft onze wethouder Schrederhof al vroeg contact opgenomen met sportverenigingen, zodat snel voorbereidingen getroffen konden worden om kinderen weer te laten sporten zodra dat weer veilig kon. Ook was er reeds contact met zorginstanties over de noodzaak voor ondersteuning en ook aan de culturele instellingen wordt aandacht besteed. Een extra kostenpost van 2,5 miljoen is nu  gereserveerd vanuit de algemene reserve om de noodzakelijke uitgaven die niet landelijk worden gedekt, te kunnen realiseren. Een voorbeeld van een dergelijke uitgave is de ondersteuning van instanties betrokken bij de opvang en begeleiding van kwetsbare Delftenaren, die nu met een acute sterke inkomstendaling zitten.

De PvdA vindt het van groot belang dat we samen uit deze crisis komen, dat kwetsbare mensen goed beschermd blijven maar ook dat mensen hun baan en zekerheid op een inkomen behouden. Laten we dus vooral zorgen dat we geen onderscheid gaan maken qua groepen, maar laten we solidair zijn aan elkaar. We houden ons allemaal aan de regels, studenten, ouderen, medewerkers van vitale beroepen, zodat we samen zo sterk mogelijk door deze crisis komen.

Malou Janssen

Malou Janssen is op dit moment gemeenteraadslid voor de PvdA (Sociaal Domein en Wonen) en woordvoerder op zorg, welzijn en sport. Foto: Patrick Nagtegaal Fotografie

Meer over Malou Janssen