JanGeert’s colomn: Verkeerd Parkeren

Door Privé: JanGeert van der Post op 16 februari 2020

Voor de Politieke Ronde in de eerste week van februari had de Commissie Ruimte en Verkeer een volle agenda. Niet alleen sprak de commissie inhoudelijk met de stadsbouwmeester, wethouder Huijsmans had eerder op de avond als portefeuillehouder ook veel spreektijd nodig. Twee onderwerpen sprongen eruit. De evaluatie van de deelfietsen in de stad en de nabije toekomst van de Gasthuisplaats.
De strooifiets, je weet wel, die foeilelijke Chinese knaloranje fietsen, zouden in een behoefte in de stad voorzien. Er was een proefperiode afgesproken en die was om. Voor Delft met de TU leek deze fiets, die alleen met een smartphone te lenen is, een uitdagende oplossing voor het fietsengebrek. De bedoeling is dat zo’n fiets een groot deel van de dag rondrijdt, in plaats van die barrels van studenten die bijna de hele dag ergens in de weg staan. De Chinese strooifiets blijkt overigens ook veel te staan. Bovendien op heel onverwachte en dus ook onbruikbare plaatsen. Toch suggereerde het door de wethouder gestuurde rapport een groot gebruik. Een deel van de commissie, zeker ook onze partij, was kritisch. Er kleven behoorlijk wat nadelen aan de aanpak, vooral het rommelige straatbeeld dat die veel te opvallende strooifietsen veroorzaken. Een inspreker sprak over nog een heel ander element. Het “smart”-deel van de bedrijfsvoering genereert een heleboel data. Dat kan voor de uitbaters wel eens veel waardevoller zijn dan de fietsverhuur-zelf. En op de dataverzameling heeft de gemeente totaal geen controle. Het weren van Huawei uit het Nederlandse 5G-netwerk is misschien al te laat. Met “smart” strooifietsen kom je ook al een heel eind.
Wethouder Huijsmans had een stortvloed aan woorden nodig om te rechtvaardigen dat ze nog een flink deel van dit jaar nodig heeft om na te denken hoe het allemaal slimmer en aantrekkelijker kan.
Blijkbaar heeft ze tijd over, want ze wil ook lang nadenken over hoe om te gaan met de Gasthuisplaats en het voorstel om het bezoekersparkeren op die plek in te dammen. Een paar collegepartijen gaven de wethouder gelijk dat je nu dit ene stukje niet apart moet behandelen en dat het verstandig is een alomvattende oplossing voor verkeersstromen en parkeerbehoeften in heel de stad af te wachten. Met andere woorden, eerst het mobiliteitsplan afmaken en daarin de oplossing van de Gasthuisplaats opnemen. De andere partijen waren het wachten zat. Niet alleen duurt het maar voor dat het mobiliteitsplan eens klaar is, ook over de Gasthuisplaats heeft de wethouder al een jaar nagedacht. Een breed gesteunde motie van begin vorig jaar riep al op tot actie, maar de brief ter afdoening ervan bevatte niet één nieuw argument. Zo kon het zomaar gebeuren dat de PvdA het roerend eens was met Onafhankelijk Delft: wethouder doe nou iets. Dat alles met alles samenhangt weten we nu wel, maar het mobiliteitsplan zal zeker geen panacee voor alle verkeersproblemen in de binnen stad zijn. Een omwonende suggereerde op de vrij te maken parkeerplaatsen extra fietsenstallingen te maken, vooral om de Breestraat te ontlasten. Een idee om daar ook de strooifietsen bijeen te vegen?
De VVD bleef, zoal te verwachten, steken in hun kroonjuweel van ruim baan voor de auto en dus vooral niet beknibbelen op de parkeerplaatsen. D66 wilde haar wethouder het niet al te moeilijk maken. Afwachten of Onafhankelijk Delft in de raadsvergadering met een motie komt.

Privé: JanGeert van der Post

Foto: Patrick Nagtegaal Fotografie