PvdA Delft stelt B&W vragen omtrent beleid messen bij jongeren

Door Hayri Yildiz op 7 januari 2021
Landelijk zien wij de afgelopen jaren een stijgende trend van wapengebruik onder jongeren. Tot voor kort leek het er op dat de Delftse jongeren niet meededen aan deze trend. Helaas zien wij nu ook dat in Delft jongeren wapens bij zich dragen. Het is onze plicht om de inwoners en bezoekers van Delft te beschermen. Hierbij hoort ook dat de jongeren zich veilig genoeg moeten voelen om niet de behoefte te hebben om wapens bij zich te dragen. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren een veilige omgeving nodig hebben. Een omgeving waarin zij niet bang zijn om het slachtoffer te worden van geweld. Ook moet er voor worden gezorgd dat jongeren meer vertrouwen krijgen in de politie.

Om de trend onder jongeren om wapens bij zich te dragen te doorbreken, hebben wij het initiatief genomen om aan het College de volgende vragen te stellen.’

Aan: Het College van Burgemeester en Wethouders Gemeente Delft
Datum: 7 januari 2020
Betreft: oprukkende messenwaanzin onder jongeren

Inleiding
Afgelopen week heeft de politie bekend gemaakt dat zij in één weekend in Delft drie minderjarigen met messen op zak heeft opgepakt. De PvdA-fractie maakt zich zorgen over de veiligheid van de inwoners en bezoekers van Delft. In Delft hoort iedereen veilig over straat te kunnen gaan. De Amsterdamse burgemeester noemt de huidige trend zelfs een ‘wapenwedloop’ onder jongeren. In Delft is er geen plek voor steekwapens en al helemaal niet onder minderjarigen.

Verbod op steekwapens in de APV
Met de laatste APV-wijziging is het messenverbod (art. 2:44) uit de Delftse APV gehaald. Hierbij gaf het College aan dat een dergelijk verbod niet verenigbaar was met de hogere wetgeving (Wet Wapens en Munitie).1

Op 15 december 2020 heeft de Hoge Raad echter overwogen dat een messenverbod in de APV verenigbaar kan zijn met de WWM. De Hoge Raad overweegt dat indien de in de WWM geregelde wapens worden uitgezonderd van de reikwijdte van de APV, een dergelijke regeling gewoon gebruikt kan worden.2 In de WWM zijn specifieke messen als verboden bestempeld. In een APV kan de gemeente de overige steekwapens als verboden bestempelen en de burgemeester de aanwijzingsbevoegdheid geven om in bepaalde gebieden preventief te fouilleren.

Sociale aspecten
In Engeland speelt de messenproblematiek al langer. Daar zijn dan ook meerdere onderzoeken afgerond. Uit de onderzoeken blijkt dat er meerdere redenen zijn voor jongeren om een mes te dragen:
1. Slechte leefomgeving van jongeren3;
2. Angst om zelf slachtoffer te worden4;
3. Geen vertrouwen in een overheid die hen kan beschermen5.

Conclusie van deze onderzoeken is dat de voedingsbodem voor het gedrag dient aangepakt te worden. Deskundigen adviseren dat het gesprek over messen op scholen moet worden gevoerd. Daarnaast wordt gewezen op het nut van een wapeninzamelactie nodig is. Wanneer jongeren bewust worden gemaakt van hoe nutteloos een wapen is, kan je hen ook overhalen om de in hun bezit zijnde wapens in te leveren.

In het licht van het voorgaande stelt de PvdA de volgende vragen:

Verbod op steekwapens
1. Is het College op de hoogte van de door de politie genoemde incidenten?
2. Is het College op de hoogte van het genoemde arrest van de Hoge Raad?
Zo ja, hoe interpreteert het College dit arrest?
3. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat er een leemte bestaat in de regels omtrent steekwapens die opgevuld dient te worden, door eventueel een nieuw artikel in de APV op te nemen?

Sociale aanpak
4. Herkent het College de drie voornaamste redenen voor jongeren om steekwapens bij zich te dragen?
5. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat een onderzoek in Delft naar de redenen (waaronder de drie genoemde) van jongeren om steekwapens bij zich dragen wenselijk is? Zo ja, hoe wil het College een dergelijk onderzoek vormgeven? Zo nee, waarom niet?
6. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat er op de Delftse scholen (meer) aandacht nodig is voor de gevaren van het dragen en gebruiken van steekwapens?
a. zo ja, is het College reeds in gesprek of is hij bereid om in gesprek te gaan met de scholen en eventueel ondersteuning te bieden aan de scholen?
b. zo nee, welke andere oplossing stelt het College voor?
7. Zijn of worden er in Delft al wapeninzamelacties en met name onder jongeren gehouden?
a. zo ja, zijn deze wapeninzamelacties in Delft succesvol?
b. zo nee, is het College bereid om te overleggen met het OM om een wapeninzamelactie onder jongeren te organiseren of een wapeninzamelactie te faciliteren?

Met vriendelijke groet,

H.K.P. Yildiz
PvdA-commissielid EFB

Hayri Yildiz