Veiligheid in Delft

Door Willy Tiekstra op 11 januari 2019

Je thuis én veilig voelen in je eigen huis en buurt is voor iedereen ontzettend belangrijk. Delft wordt jammer genoeg al een tijdje opgeschrikt door incidenten waarbij geweld en brandstichting aan de orde zijn. Denk maar aan de aanslagen op twee coffeeshops en de recente autobranden. Het opsporen van de daders blijkt, ondanks de extra inzet van de politie, niet eenvoudig.

Voor de PvdA is simpelweg meer “blauw” op straat of het plaatsen van meer camera’s niet de ideale oplossing. Natuurlijk is het bij ernstige incidenten af en toe noodzakelijk om -tijdelijk- meer agenten en camera’s in te zetten. Maar permanent meer politie op straat is niet alleen kostbaar, het kan ook wel eens averechts werken: mensen kunnen zich dan juist minder veilig gaan voelen.

Om het gevoel van veiligheid van mensen te vergroten is het beter om de openbare ruimte veiliger in te richten: door goede verlichting aan te brengen in tunnels en stegen, bijvoorbeeld, door het groen niet dicht te laten groeien maar flink te snoeien of door overzichtelijke en goed verlichte fiets- en wandelroutes aan te leggen.

Als bewoners van Delft kunnen we daarnaast natuurlijk ook zélf iets doen om onze mooie stad veiliger te maken. Wanneer je de omgeving van je huis en je straat netjes houdt, geeft dat voorbijgangers al een prettiger gevoel. En ook door je meer verantwoordelijk te voelen voor je omgeving, een oogje in het zeil te houden of mensen op hun gedrag aan te spreken, kun je meewerken aan een plezieriger leefomgeving. Een buurt WhatsApp is daar een mooi hulpmiddel bij.

Willy Tiekstra

Willy Tiekstra is fractievoorzitter  voor de PvdA binnen de Gemeenteraad in Delft.

Meer over Willy Tiekstra

Waar ben je naar op zoek?