De verkiezingsuitslag – een reflectie

Door Willy Tiekstra op 23 maart 2018

Drie zetels, dat is voor de PvdA de uitkomst van de gemeenteraadsverkiezingen in Delft. Toen ik dat aantal zag verschijnen bij de eerste tussenstand die op woensdagavond 21 maart door de burgemeester bekend werd gemaakt, voelde ik vooral opluchting. Ik had stilletjes gehoopt op het behoud of stiekem zelfs groei van onze vier zetels, maar wist ook dat gezien het landelijke beeld drie of zelfs twee zetels mogelijk was.

Het zijn er uiteindelijk drie geworden en wanneer ik kijk naar de soms dramatische verliezen die de PvdA elders heeft geleden, kan ik alleen maar blij zijn met dit resultaat: wij hebben het verlies beperkt weten te houden. Ik ben er van overtuigd dat wij dit te danken hebben aan een sterke campagne en vooral aan de mensen die zich daar de afgelopen weken, soms in letterlijk barre omstandigheden, onvermoeibaar voor hebben ingezet.

Onze campagne was bijzonder, dit jaar. Natuurlijk, er is op klassieke wijze campagne gevoerd door onze vrijwilligers, die een paar keer per week met flyers en rozen op pad gingen. Wáár zij dat deden was echter zorgvuldig bepaald op basis van onderzoek naar de plekken waar onze potentiele kiezers zitten. Daarnaast is er flink gebruik gemaakt van social media. Er kwam een nieuwe website en facebookpagina en aan de hand van een uitgekiende strategie werden korte filmpjes met Raimond en mij uitgezet op Facebook, waarmee tienduizenden Delftenaren werden bereikt. Wij hebben er, kortom, echt alles aan gedaan om de kiezers te bereiken.

Van de oude coalitie zijn GroenLinks en STIP met zeven, respectievelijk zes zetels de grote winnaars. Zij zullen ongetwijfeld de basis leggen voor een nieuwe coalitie, waarbij verwacht mag worden dat ook D66 (drie zetels kwijt en nu op vijf) zal aansluiten. Dan is er nog tenminste één partij extra nodig. Of dat de PvdA kan zijn hangt van veel factoren af. De eerste vraag die gesteld moet worden is echter of wij er ook ditmaal voor kiezen om coalitiepartij te worden, of dat wij gezien ons verlies juist voor de oppositie kiezen. Op 4 april buigt de ALV zich onder andere over deze vraag.

Drie zetels, dat is de basis voor de komende jaren. Zoals gezegd, ik vind dat wij dit resultaat zonder twijfel te danken hebben aan een goede campagne. Dank, daarom, aan alle vrijwilligers en in het bijzonder Bert , Patricia, Thomas, Jan, Jeannette, Christel, Hayri, Jaap en Tessa.

Willy Tiekstra, fractievoorzitter

Willy Tiekstra

Willy Tiekstra is fractievoorzitter  voor de PvdA binnen de Gemeenteraad in Delft.

Meer over Willy Tiekstra

Waar ben je naar op zoek?