Politiek Café Schuldhulpverlening: mensen helpen is mensenwerk

Door Privé: Serge Barthel op 2 maart 2021

De PvdA Delft/Midden-Delfland houdt in aanloop naar de verkiezingen een aantal politieke cafés. Op 30 januari ging het over Armoede en Schuldhulpverlening. Het café was online – vanwege corona – en trok zo’n 25 bezoekers met diverse maatschappelijke en politieke achtergronden. En het mooie is: Op 6 maart hebben we weer een politiek café. Het onderwerp is dan “Jongeren willen ook wonen!” Onderaan dit artikel vind je meer informatie hierover.

Panel van deskundigen

Nu eerst het afgelopen politiek café. Dat hebben we online gehouden. Het discussiepanel had zes leden: Karin Molenaar, initiatiefnemer kledingbank ‘De Buurvrouw’, Karin Schrederhof, Delfts wethouder voor Wonen, Wmo en Sport (PvdA), Maarten Vos, manager Strategie & Beleid van woningcorporatie Vidomes, Co van der Maas, voorzitter van het Interkerkelijk Sociaal Fonds en lid van het Pact tegen Armoede, Senton Dijkgraaf van de Financiële winkel Delft en Hayri Yildiz, PvdA kandidaat voor de Tweede-Kamerverkiezingen.

Mensenwerk

Mensen helpen is mensenwerk; dat liep als een rode draad door de discussie. De toeslagenaffaire heeft laten zien hoe onschuldige mensen door een onpersoonlijke benadering in de problemen komen, als de computer ‘nee’ zegt. We stellen vast: instanties mogen eigenlijk geen zware financiële beslissingen nemen zonder dat je met mensen van vlees en bloed gesproken hebt!

Regelgeving houdt niet altijd rekening met de menselijke maat. Als je geld genoeg hebt, kun je online kleding bestellen. Maar 1500 Delftenaren zijn afhankelijk van kledingbank ‘De Buurvrouw’. Die moeten nu wat langer in hun oude kloffie blijven lopen, want de kledingbank is dicht. Corona regels.

Voorkomen is beter dan genezen

Bram Stoop (Stadsbelangen) vertelt hoe aangrijpend armoede vroeger soms was: “Je bestelde vlees bij de slager ‘voor de honden’, maar at het dan zelf op. De dominee en de pastoor wisten waar de arme mensen woonden. Nu is de armoede meer verborgen. Dichte gordijnen, dan weet je dat er iets aan de hand is.” Wanneer je in de schulden zit, leef je bij de dag. Er is schaamte: naar instanties en hulpverleners toegaan is dan net een stap te ver. Maar om erger te voorkomen wil je mensen op tijd vinden.

Project Emma

Juist daarvoor heeft de gemeente Delft het project EMMA: Eerder Melden, Minder Achterstanden. Maarten Vos (Vidomes): “als er een huurachterstand is, ben je te laat. De energierekening en de verzekeringen zijn dan vaak ook al een tijdje niet betaald.” Partijen die bij EMMA betrokken zijn kunnen al vroeg laten weten dat het met een bepaald gezin misgaat. Dan kan de hulpverlening, zoals de Financiële Winkel, op tijd komen helpen. Daar heeft PvdA-wethouder Karin Schrederhof extra geld voor beschikbaar gesteld.

Hulp in verschillende vormen

Zijn de schulden echter teveel opgelopen, dan kom je er alleen nog van af via een schuldtraject. Daarbij is schuldhulpverlening via de gemeente minder hardvochtig dan via de Wettelijke schuldsanering (Wsnp).
Een schuldtraject betekent op een houtje bijten. Een budgetbeheerder geeft je leefgeld en regelt de rest van je inkomsten en uitgaven. Wat over blijft, gaat naar de schuldeisers. Na drie jaar begin je weer met een schone lei. Voor mensen die moeilijk rond kunnen komen kan een schuldhulpmaatje van bijvoorbeeld Isofa helpen om terugval te voorkomen.

Wil je zelf weten hoe je er voor staat? Doe de zelf-check op de website van Geldfit.

Iedereen kan getroffen worden door schulden

Niet alleen gezinnen komen in de problemen, maar ook jongeren, mensen met een taalachterstand en ondernemers.

Rick van den Brink (STIP) heeft een tip: “voor jongeren is er het Jongeren Perspectief Fonds. Dat kan in één keer je schulden overnemen en je vervolgens coachen om aan een woning, studie en werk te komen.” Hulp bij het zoeken naar werk is welkom: een inkomen is het beste medicijn.

Bij Pact tegen Armoede is gesproken over taalachterstand, vertelt Co van der Maas. Brieven van de overheid en instanties zijn niet altijd goed te volgen. Of je nou in Nederland geboren bent of uit een ander land komt, niet iedereen kan goed lezen en schrijven. Co: “Voor mensen die in hun herkomstland al weinig onderwijs hebben gehad, blijft een nieuwe taal vaak steken op het niveau van een vierjarige.” Een taalmaatje biedt dan uitkomst.

Maar ook zelfstandigen, met of zonder personeel, kennen geldproblemen. Zeker nu met corona. Gemeentes zijn wettelijk verplicht om ondernemers te helpen als ze financieel in de problemen komen. De Financiële Winkel heeft daar extra kennis en ervaring voor in huis gehaald. Dat is ook nodig: voor een onderneming is een belastingaangifte nog ingewikkelder dan voor een particulier.

Volgende Café: Wonen en Jongeren

Het volgende Politiek Café van PvdA Delft/ Midden-Delfland wordt gehouden op zaterdag 6 maart. Het thema is dan ‘Wonen en Jongeren’.

Iedereen kan meepraten. Interesse? Stuur een mailtje naar pvdadmd@gmx.com. Je krijgt dan een toegangslink toegestuurd. De bijeenkomst op 6 maart begint om 14:30 uur.

Serge Barthel

Namens het Campagneteam PvdA Delft/ Midden-Delfland

Privé: Serge Barthel

Meer over Privé: Serge Barthel

Waar ben je naar op zoek?