Wereldvrouwendag: samen opkomen voor gelijke rechten

7 maart 2022

Wereldvrouwendag is voor de emancipatie van vrouwen en mannen belangrijk.  De sociaal-democratie heeft een roemrucht verleden als het gaat om het bevechten van vrouwenrechten. Niet alleen was het eerste vrouwelijke Tweede Kamerlid Suze Groenenweg van SDAP-huize, ook is de PvdA altijd een voorvechter geweest van emancipatie. De Rooie Vrouwen zijn daarvan het springlevende bewijs.

Emancipatie als bestaansreden

Het vooruithelpen van groepen van wie de rechten in het gedrang zijn, is een bestaansreden van de PvdA. Arbeiders, migranten, de LHBTIQ+-gemeenschap kunnen rekenen op warme steun van de PvdA. En dat geldt ook voor vrouwen. Dat is nodig. Er zijn nog steeds meer mannen  die Peter heten CEO zijn dan vrouwen directeur. Anno 2022 zijn er nog steeds andere verwachtingen in gedrag voor meisjes dan voor jongens. En sinds een paar maanden blijkt dat ‘grensoverschijdend gedrag’ nog steeds een blinde vlek is voor werkgevers. Een blinde vlek waardoor de (de vaak vrouwelijke) slachtoffers zich vaak niet uitgenodigd voelen om over hun ervaringen te praten. Daar móéten we als PvdA iets mee. Daar kúnnen we als PvdA iets mee.

Alleen gaat het bij Wereldvrouwendag natuurlijk niet alleen om het helpen van slachtoffers. Het gaat om het structureel verbeteren van de situatie voor meisjes en vrouwen. ‘Ik wil dat vrouwen hun ambities waar kunnen maken’, zegt Malou Janssen (nr. 3) als haar wordt gevraagd wat haar wens is voor meisjes en vrouwen. Durven dromen en weten dat als je hard genoeg werkt je een kans maakt om die dromen waar te maken. En daar dan ook de vruchten van plukt, iets waar Kelly Schut (nr. 7) zich druk om maakt als zij zegt dat: ‘Nu bouwen vrouwen gemiddeld 40 procent minder pensioen op dan mannen. Ik wil dat dat eerlijker wordt.’ Deze economische onafhankelijkheid ligt ook Karin Schrederhof (nr.1)  na aan het hart. ‘Ik wil dat vrouwen ervoor kiezen om economisch onafhankelijk te zijn en dat voor zichzelf ook goed te regelen.’

Emancipatie: niet alleen een vrouwenzaak

Er is dus werk aan de winkel voor de landelijke politiek om te kijken hoe je de deeltijdcultuur tegen kunt gaan. Zorg voor betaalbare kinderopvang. Zorg ervoor dat in sectoren waar veel vrouwen werken zoals de zorg en het onderwijs een fatsoenlijke CAO wordt afgesloten. Wat je zelf kunt doen? Ga het gesprek aan. Aan de keukentafel over de verdeling van taken, met je werkgever over wat jij nodig hebt om goed je werk te kunnen doen. Is dat altijd gemakkelijk? Nee. Is het de moeite waard? Zeker!

Op mannen die roepen: ‘Waar blijft onze mannendag?’ hebben we goed nieuws. Jongens en mannen ook mee mogen doen. Graag zelfs! Naast het sterker maken van meisjes en vrouwen, is er ook nog zoiets als het bewustmaken van jongens en mannen van hún gedrag. Een gelijkwaardiger verdeling van zorgtaken zorgt ervoor dat mannen aanwezige vaders zijn. Een gelijkwaardig inkomen haalt ook mannen hen de druk weg van het betalen van de vaste lasten. En laten we eerlijk zijn, word je nou zelf écht gelukkig van machogedrag en ‘een man mag niet huilen’? Een betere toegang tot hulpverlening na grensoverschrijdend gedrag en (seksueel en huiselijk) geweld is ook voor jongens en mannen die slachtoffer zijn in hun voordeel.Dus, wees een echte vent en sta voor vrouwenrechten.

Vrouwenemancipatie in Delft

In Delft kunnen we als PvdA heel praktisch gestalte geven aan vrouwenemancipatie door vrouwen hoog op onze kandidatenlijst te zetten. En nee, dat gaat niet ten koste van de kwaliteit. Door er een punt van te maken om vrouwen meer zichtbaar te maken door straten naar hen te vernoemen, onderadvisering in schooladviezen tegen te gaan en de straat veiliger te maken. Het zijn voorbeelden. In ons verkiezingsprogramma lees je meer over standpunten die in het voordeel van meisjes en vrouwen. Standpunten die overigens voor heel Delft werken.

Enne…dames van alle kleur, geaardheid, afkomst, trans of cis…..Gefeliciteerd met ons!