Wonen is het eerste speerpunt!

15 januari 2022

Wonen is het eerste speerpunt! Dat is de kern van de reactie dat de PvdA Delft gaf op de stelling die hen werd voorgelegd door Delft op Zondag. Deze lokale krant legt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart de verschillende politieke partijen stellingen voor. Deze hebben te maken met de grote onderwerpen in Delft.  Dit keer dus de stelling:  ‘Woningnood in Delft kan het best bestreden worden door de bouw van sociale huurwoningen.’ Hieronder de volledige reactie van de PvdA.

Wonen is het eerste speerpunt

Betaalbaar wonen is gewoon essentieel voor iedereen, en daar werken we als PvdA hard aan! Wonen is niet voor niets het eerste speerpunt in ons verkiezingsprogramma. De woningnood wordt echt niet opgelost door alleen maar simpel bij te bouwen, daarvoor is het vraagstuk te complex. Maar bouwen is wel een belangrijk deel van de oplossing.

De woningnood is het meest heftig voor mensen die door omstandigheden plots geen dak boven hun hoofd hebben, voor startende jongeren, en voor mensen die uitstromen uit voorzieningen, zoals Beschermd Wonen. Het bouwen van sociale woningen is dan de oplossing, en dan graag door corporaties want dan blijven die woningen ook langjarig betaalbaar.

Scheefwonen

Maar soms heeft de woningzoekende voor sociale huur een te hoog inkomen. Dan is betaalbare middenhuur en koop een betere oplossing, maar die moet er dan wel zijn. Dat levert ook een bijdrage aan de doorstroming voor bijvoorbeeld de starter. En ook passende huisvesting voor de groeiende groep ouderen is belangrijk.  Via het woonbeleid en gebiedsontwikkeling zorgen we voor plek voor iedereen.

Voor de PvdA is Wonen niet voor niets het eerste Speerpunt!