Programma 2022 – 2026

Programma 2022 – 2026

Beste lezer,

Of u nu lid bent van de PvdA, alleen nieuwsgierig of overweegt PvdA te stemmen, wat wij met elkaar delen is dat wij in Delft wonen. En ik neem aan dat u net als ik, Delft een prachtige stad vindt en het iedereen in Delft gunt daar plezierig te kunnen wonen. Dat lukt deels goed, maar er is nog genoeg te doen. Daar neem ik u graag in mee.

Afgelopen periode was zwaar. Corona had en heeft een grote impact op ons leven. En het lijkt erop dat wij met Corona zullen moeten leren leven. Dat vraagt een nieuw perspectief, voor het omgaan met Corona, maar ook voor andere onderwerpen. Wij kunnen veel, maar ik denk dat u net als ik wel dat perspectief nodig heeft.

Er zijn grote opgaves op te pakken. Het wonen, de mobiliteit, de energietransitie, aanpak van de gezondheidsverschillen, een goed en breed onderwijsaanbod, goede en betaalbare zorg, armoedeaanpak, werkgelegenheid, het versterken van de cultuursector. Al die opgaven komen op een stad af die sterk maar ook kwetsbaar is. Kwetsbaar, omdat geld en menskracht ontbreekt om te doen wat nodig is. Er moet dus echt meer geld vanuit het Rijk komen. De gemeenten bieden namelijk de mogelijkheid om deze opgaven op te pakken en tot uitvoer te brengen. Gemeenten staan voor u dichterbij, zijn betrokken en voor u veel directer aan te spreken in letterlijke en figuurlijke zin.

In Delft is al veel gestart, dat moeten wij koesteren en voortzetten. Hoe mooi is het dat naast de TU en het HBO ook een gecombineerde vmbo- en mbo-opleiding in Delft gaat komen. Scholen die zorgen dat wij de mensen die wij zo hard nodig hebben ook opleiden. Wij bouwen in Delft veel de komende jaren. Er is een goede aanzet gemaakt in het bouwen van woningen geschikt voor ouderen. Ook voor mensen die vanuit een zorginstelling zelfstandig gaan wonen met begeleiding zijn er afspraken gemaakt. Maar wat doen wij voor die vmbo’er of mbo’er die van die nieuwe school komt. Waar kan die gaan wonen. U heeft vast mensen in uw omgeving waarbij dit speelt. Ook daar moet aandacht voor zijn. In Delft woont een grote groep ouderen, die aangewezen is op de zorg. Die zorg moet beschikbaar en betaalbaar blijven. Daar wordt hard aan gewerkt, maar vraagt ook om te investeren in preventie en het versterken van de sociale netwerken om de bewoners heen. In Delft wordt veel gebouwd in grote dichtheden. Afgelopen periode heeft ons ook geleerd hoe belangrijk de (groene) rustplekken in de stad zijn. Net als ik heeft u vast veel gewandeld het afgelopen jaar, heeft u de jeugd de mooie groenen plekken in de stad intensief zien gebruiken. Die plekken moeten wij koesteren en bij nieuwe plannen moeten wij bewaken dat ze er komen. In het mobiliteitsplan is de voetganger belangrijk. De straat geeft meer ruimte aan het langzaam verkeer. De straten moeten daarvoor wel ingericht worden, zodat het voor u als voetganger of uw kind op de fiets duidelijk is dat u die ruimte mag innemen. Wij gaan van het gas af, maar hoe en wanneer. Het nieuwe Warmteplan geeft kader, maar de uitvoering is pas voorzichtig gestart. Die hangt op draagvlak, maar vooral ook betaalbaarheid. De Armoedebestrijding is de afgelopen periode ondanks alle bezuinigingen stevig overeind gebleven. Maar ook daar zien wij dat er nog een grote opgave ligt. In Coronatijd hebben sommigen van u veel gewandeld, maar soms lukt dat niet en vliegen de kilo’s eraan. Die gaan er wel weer af, maar bij sommige mensen is hun gezondheid echt veel slechter dan gemiddeld. Dat maakt hen kwetsbaar, daar moeten wij iets aan doen.

Dat kan niet allemaal tegelijk, dat is ook niet morgen gerealiseerd. Maar in Delft is het wel kansrijk. De schaal van Delft, stad en dorp, maakt het mogelijk. Delft kent veel vrijwilligers en verenigingen. Wij kijken nog naar elkaar om en helpen elkaar als dat nodig is. Tegelijk zijn wij ook een stad en zien wij niet alles. Ook in Delft speelt er veel achter de voordeur wat wij niet weten. Daarom is het belangrijk dat wij nog beter leren zien wat er speelt in de stad. Dat wij alle kracht die er is bij vrijwilligers en verenigingen beter kennen en benutten. Dat wij nog meer in gesprek gaan met de bewoners in onze stad, om nog effectiever te zijn. Dat sluit aan bij een beweging die politiek al ontstaat. Er ligt een mooi Initiatiefvoorstel onder andere vanuit de PvdA om de buurthuizen weer veel meer de plek van ontmoeting en informatie te maken. Er wordt in opdracht van de Raad gewerkt aan het voorstel Energie in de Wijken. Doel is weer meer op wijkniveau te gaan organiseren. Weer aanwezig en aanspreekbaar te zijn in de wijken. Dat is de plek waar bewoners betrokken kunnen worden bij de energietransitie. De plek waar het overleg gevoerd wordt, het draagvlak georganiseerd. Dat gun ik ons de komende jaren. Doen wat nodig is met en dichterbij onze inwoners. Dichterbij u dus. Aanspreekbaar en dichtbij, twee mooie thema’s om mee te eindigen.

Karin Schrederhof

Wethouder wonen, wmo en sport 2018-2022

Lijsttrekker PvdA Delft 2022-2026

Onze plannen voor:

Wonen in een sociale stad met krachtige wijken

Delft is een aantrekkelijke stad om in te wonen. Alle wijken hebben ieder hun eigen kwaliteiten. Voor de inwoners begint de waardering daarvoor in de straat, buurt en wijk. De

Ons plan

Een stad met betaalbare woningen

Wonen is een eerste levensbehoefte. Iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning in een fijne leefomgeving. Een goede woning is een ankerpunt van waaruit je je leven vorm

Ons plan

Een leefbare en duurzame stad

De opwarming van de aarde gaat niet aan Delft voorbij. De PvdA heeft de Global Goals omarmd en zet in op een energieneutrale stad in 2050. Dit is een enorme