Podcast: Co van der Maas over armoede in Delft en de schuldenproblematiek

10 maart 2022

In gesprek met Co van der Maas over armoede in Delft en de schuldenproblematiek

Veel mensen kunnen niet geloven dat er in Nederland überhaupt armoede bestaat. Toch is het zo. In Delft groeit 10% van alle kinderen op in armoede. Daarnaast hebben 3,335 inwoners een bijstandsuitkering.  Een enorme en lastige opgave voor een welvarende stad. Niet alleen mensen met een uitkering hebben te maken met armoede. Er is een grote groep welke door schulden moeilijk kan rondkomen. Hoe groot is die groep in Delft? In deze aflevering spreekt Kelly Schut met Co van der Maas. Hij is voormalig voorzitter van ISOFA Schuldhulpmaatje Delft. Zij spreken over het goede werk dat vrijwilligers in Delft doen om medeburgers met schulden bij te staan.

Klik hier om het te luisteren:

Heb je geen tijd om het hele gesprek te luisteren, zie dan hieronder de timestamps

• 00.00 – 01.10: Intro
  • 01.10 – 10:43: Co vertelt over de armoedeproblematiek in Delft en legt uit dat iedereen in de schulden kan raken.
  • 10:44 – 18:13: Co vertelt over zijn maatschappelijke betrokkenheid en het werk van het Interkerkelijk Steun Fonds (ISF) en het werk van de Interkerkelijke Stichting voor Ondersteuning bij Financiën en Administratie (ISOFA). Het werk voor Schuldhulpmaatje wordt in Delft door ISOFA gedaan.
  • 18:14 – 24:32: Veel mensen met schulden voelen schaamte en willen graag hun verhaal kwijt. Co vertelt hoe vrijwilligers hier op in kunnen spelen en ondersteuning bieden.
  • 24:32 – 35:07: Co vertelt hoe de gemeente de vrijwilligersorganisaties op het gebied van armoede en schuldenproblematiek betrekt bij haar beleid en vice versa.
  • 35:07 – 39:53: Vroeg signalering van schulden kan het verschil maken. We praten over de gemeentelijke programma’s Eerder Melden Minder Achterstand (EMMA) en GeldFit.
  • 39:53 – 41:20: Co roept de gemeente op om zo door te gaan en ook in de komende periode niet te bezuinigen op het armoedebeleid.
  • 41:21: Outro