‘Delft, dat zijn we Samen’

12 november 2022

‘Delft, dat zijn we Samen!’ Tijdens de Algemene beschouwingen van 10 november gaf fractievoorzitter Leon Homsbergen een bevlogen bijdrage die raakt aan het hart van Delft en de sociaal-democratie. Hieronder zijn bijdrage.

Voorzitter, medegemeenteraadsleden, iedereen in deze zaal of thuis,

Delft, dat zijn we Samen,

De stad waarin we wonen, vaak werken, studeren, cultuur genieten of gewoon wat ronddolen. Een stad met een volle historie, en ook vele gezichten. Stad van het Gezicht op Delft natuurlijk, maar ook van steegjes met verhullende namen als de “Paradijspoort”.

Een stad die velen mooie kansen biedt (ook aan mij), en een mooie parel, maar ook een stad in zwaar weer. En dat niet dat niet alleen door de wolkbreuken, zoals laatst precies boven onze stad.

Want, voorzitter, 2023 heeft alles in zich om een woelig jaar te worden, met veel onverwachte wereldwijde gebeurtenissen. De oorlog in de Oekraïne, de energiecrisis, de inflatie, dure kinderopvang, slecht geïsoleerde huizen: ja beste mensen, ook de door veel raadsleden zo geliefde bitterballen worden duurder.

Dit alles zorgt ervoor dat 2023 voor velen heel veel zorgen brengt.

Armoede klopt steeds vaker op vele deuren, ook bij mensen die altijd dachten dat dit hen nooit zou treffen, mensen die dachten het zelf wel altijd te kunnen rooien. Want ook degenen met werk, met een eigen bedrijf kunnen hard geraakt worden, in de pechstrook komen.

Misschien ook wel bij mensen hier in deze zaal.

Voorzitter,

Samen leven we in de stad. De PvdA pleit daarom voor meer saamhorigheid en solidariteit in de stad. Saamhorigheid en solidariteit, omdat dit een fijnere stad oplevert.

Saamhorigheid en Solidariteit: het zijn oude woorden.

We hadden het al geparkeerd, een beetje vergeten misschien, afgeserveerd, maar in zware tijden merken we dat het echt fijner is als je er niet alleen voor staat. Als er een organisatie waar je een beroep op kunt doen, waar je meer bent dan alleen een client.

Met een visie, verduurzamend, verbindend, voor de lange termijn.

We letten op elkaar in de stad.

De PvdA vraagt iedereen dus vanuit die bril naar deze begroting te kijken, en niet alleen vanuit de optiek “What’s in it for me”, voor het komende jaar. Kijk ook eens naar deze begroting vanuit het perspectief van een buurman of overbuurvrouw, een vriend, of een klasgenoot.

Het is zaak dat de gemeente er stevig staat voor de bewoners. Robuust en financieel sterk, benaderbaar, en dicht bij de burgers. Het is dan zaak dat de gemeente er is, voor iedereen, en flexibel noden op kan vangen. Met eigen regelingen, en ook samen met maatschappelijke organisaties. 10% van de kinderen in Delft groeit op in armoede, en dat is gewoon onaanvaardbaar.

Ook daarom heeft de PvdA, samen met een paar andere partijen, de oproep gedaan de 190 euro energietoelage te geven aan twee welzijnsorganisaties als je zelf nog een vast energiecontract hebt.

Samen we staan we sterk.

Ook de gemeente zelf is op lange termijn niet uit de gevarenzone. Daarom willen we vasthouden aan de financiële lijnen van het Herstelplan uit 2021.

Bedenkt ook: in 2022 hebben we toch veel investeringen niet kunnen doen, en we willen ook geen investeringsachterstand oplopen. En voor alle onverwachte wendingen hebben we in 2023 enige bandbreedte nodig in onze begroting.

We hebben als coalitie veel lijnen uitgezet, en deze begroting voldoet daaraan. Een consistent verhaal, waarin we doen wat we kunnen, maar ook geen luchtkastelen opbouwen. We hebben zo een solide begroting.

We werken samen.

We hebben ook een goede raadsconferentie gehad, met een goede dialoog, en ook daaruit zijn goede ideeën gekomen die we soms al in deze begroting kunnen opnemen, soms ook in de kadernota voor 2024. De PvdA stelt deze brede constructieve samenwerking zeer op prijs!

Met een beetje saamhorigheid en solidariteit, want:

Delft doen we samen!