Let op! Aanvragen Noodfonds Energie kan tot 1 april

23 februari 2023

Mensen die gebruik willen maken van het Tijdelijk Noodfonds Energie SUN Delft e.o. kunnen dat doen tot 1 april. Via de bestaande regelingen (bijzondere bijstand via de gemeente en het landelijke Tijdelijke Noodfonds Energie) kan onder voorwaarden een geldelijke bijdrage voor energielasten verkregen worden bij bruto  gezinsinkomens tot 200% van het sociaal minimum.
SUN Delft e.o. gaat verder en verstrekt financiële compensatie voor bruto inkomens tussen de 200% en 250%
van het sociaal minimum.

Dit betekent dat alleenstaanden met een bruto inkomen van 2.980,– tot 3.725,– en samenwonenden met een bruto inkomen
van 3.794,– tot 4.742,– een aanvraag kunnen indienen voor financiële ondersteuning. Bij inwilliging betaalt SUN Delft e.o. het deel van de energielasten over de maanden oktober tot en met december 2022 en van januari tot en met maart 2023 voor zover deze hoger zijn dan 13% van het (gezamenlijke) bruto maandinkomen.

Twee voorbeelden

Ter illustratie twee rekenvoorbeelden.

Voorbeeld 1: Alleenstaand

Jan is alleenstaand en heeft in oktober 2022 een bruto maandinkomen van 3.500,–.  In januari 2023 bedraagt
zijn bruto maandinkomen 3.700,– . Zijn energierekening bedraagt in oktober 250,–, in januari 650,–
Uitwerking oktober-december: 13% van 3.500 = 455,–. Over de periode oktober tot en met december krijgt hij geen vergoeding. De drempel
455,– is immers hoger dan energienota over oktober van 250,–.

Dus Uitwerking januari t/m maart: 13% van 3.700 = 481,– Over periode jan/mrt vergoeding van 650,– minus 455,–
= 169,– per maand.

Voorbeeld 2: Samenwonenden

Carla en Piet hebben in oktober 2022 een gezamenlijk bruto maandinkomen van 4.740,–. In januari 2023
bedraagt het gezinsinkomen bruto 3.500,–. Hun energierekening in oktober bedraagt 400,–, in januari 650,–.
Uitwerking oktober-december: 13% van 4.740,– bedraagt 616,–. Energienota van januari van 400,– is lager
dan de ondergrens van 616,–: geen vergoeding!
Uitwerking januari t/m maart: 13% van 3.500 = 455,–. Energienota januari is 650,–. Over de periode januari tot en met maart
vergoeding 650,– minus 455,– = 195,– per maand

Hoe doe je je aanvraag?

Aanvragen rechtstreeks in te dienen bij Stichting Urgente Noden Delft e.o., Stationsplein 1, 2611 BV Delft of via