14 mei 2019

Toelichting Eelco den Boer Europa debat

Tijdens het Europa debat op 8 mei bracht de Eelco den Boer (expert op het gebied van mobiliteit) de volgende cijfers en bevindingen naar voren:

EUROPESE VLIEGTICKET TAX 50 euro?

In het Nederlandse regeerakkoord is een beperkte ticket tax opgenomen van 7 euro per ticket, als Europa geen actie gaat ondernemen.

Nederland is niet het enige land met een ticket tax. Luxemburg en Frankrijk kennen een vergelijkbare tax van 3 en 1 euro. Bedragen waarvan geen grote effecten verwacht mogen worden. De reden voor deze lage tarieven zijn de gevreesde weglek effecten naar het Buitenland. Om die reden is er in Nederland al een keer een vliegtax gesneuveld. Alleen het Verenigd Koninkrijk heeft in een serieuze vliegtax, die kan oplopen tot 88 euro.

CONCLUSIE: een serieuze ticket tax kan alleen maar op Europese schaal worden ingevoerd, vanwege weglek effecten.

SNELHEIDSREDUCTIE

 

De reductie van de snelheid van 120 naar 100 leidt tot een reductie van het verbruik van zo’n 15%. (Dit komt omdat het verbruik kwadratisch toeneemt met de snelheid.) Voor Nederland leidt een reductie van 130 naar 100 km/u tot een reductie van 1 Mton op lange termijn. (Ter vergelijking: de totale emissies van personen en bestelauto’s zijn 22 Mton.) Voor 2/3 is dit door minder uitstoot, voor 1/3 door minder reizen. Het blijkt namelijk zo te zijn dat mensen gemiddeld genomen evenveel blijven reizen, zo’n 60-70 minuten per dag gemiddelde.

Het verlagen van de rijsnelheid leidt niet alleen tot minder voertuig uitstoot, maar ook:

  • Tot meer reizen per OV
  • Tot een grotere wegcapaciteit (lagere snelheid leidt tot minder dynamiek)
  • Tot minder luchtvervuiling
  • Tot minder reizen (dichter bij werk wonen, minder ver op vakantie)
  • Verbeterde verkeersveiligheid:
    • Lagere snelheidsverschillen
    • Lagere impact bij een ongeval

Eelco den Boer (CE Delft)   

Foto’s : Karen Arnold en Schwoaze van Pixabay