Gedeputeerde Staten Zuid-Holland

Anne Koning

Wonen, Ruimtelijke ordening, recreatie en sport

Anne Koning is lid van het college van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie. Anne was provinciaal lijsttrekker voor de PvdA bij de Statenverkiezingen in 2019.

“De komende jaren zet ik mij graag in om de woningbouw in Zuid-Holland te versnellen. Natuurlijk niet alleen, maar samen met onder andere gemeenten, woningcorporaties en bouwers. Maar naast voldoende woningen moet het ook prettig zijn om in Zuid-Holland te wonen. Daar dragen voldoende recreatiemogelijkheden en sporten in de openbare ruimte aan bij. Daar zet ik mij samen met partners graag voor in. Met elkaar maken we Zuid-Holland elke dag beter.”

Anne is al heel lang actief bij de PvdA. Dat begon al toen zij nog op de middelbare school zat. Later als student (in Wageningen) werd ze gemeenteraadslid. Ze woont nu al lang in Delft, waar zij ook wethouder ben geweest.

In het dagelijks leven is zij voorzitter van de branchevereniging Spelen en Bewegen. Een vereniging van ondernemers die de buitenruimte leuk maken en houden. Zelf hou dt Anne ook erg van buiten wandelen en fietsen. Maar voor haar werk is zij vooral aan het vergaderen. Als zij ’s avonds een keer thuis ben, kun je haar vaak lekker op de bank met een boek vinden.

Wat Anne’s favoriete rode voorwerp is? Ze houdt natuurlijk van rode rozen – dat kan niet missen. En de brandblusser is een goede tweede. Politiek gaat over het oplossen en voorkomen van problemen wat haar betreft. Liefst voorkom je brandjes, maar als die zich toch voordoen, is de brandblusser heel fijn!