Leon van Homsbergen over het coaltitieakkoord

1 juni 2022

Leon HombergenLeon van Homsbergen schrijft in de onderstaande brief over het coalitieakkoord. De fractievoorzitter van de PvdA Delft legt in zijn brief iets uit over het proces dat eraan vooraf is gegaan en over de keuzes die zijn gemaakt.

Beste mensen,

We hebben in Delft een coalitieakkoord en wederom is de PvdA een van de deelnemende partijen in de coalitie!  Afgelopen woensdag 25 mei is het akkoord gepresenteerd in het stadhuis en diezelfde avond hebben we het besproken in een speciale ALV in het wijkcentrum de Vleugel. De ALV heeft toen haar goedkeuring gegeven en uiteraard een paar aandachtspunten meegegeven aan de raadsleden en de wethouder.

Een maand na de verkiezingen heb ik jullie al in een mail bijgepraat over de vorderingen. Toen had de informateur Pieter Guldemond net zijn advies gegeven om op basis van inhoud te kijken of STIP, D66, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie een nieuwe coalitie konden smeden.  Dat betekende dus voor de nieuwe periode een college zonder de VVD, maar met de ChristenUnie.

De partijen hebben op voorspraak van STIP Huri Sahin gevraagd om formateur te zijn. Zij bleek bij velen al bekend te zijn vanwege een presentatie aan de leden van de gemeenteraad. Huri is nu lid van GroenLinks, was al actief in de lokale politiek van onze provincie en in de gemeente Oegstgeest. En: ze was rond 2000 secretaresse van de vice-voorzitter van de Raad van State. Herman Tjeenk Willlink dus. Die heeft ze bij aanvang ook benaderd om advies.

Een van de adviezen van Herman Tjeenk Willink was om eerst te beginnen met een gezamenlijk beeld van het probleem dat we in Delft willen aanpakken. Dat werkte heel goed, want alle partijen zagen dat er echt grote problemen en dilemma’s in de stad liggen rond tweedeling, betaalbare energietransitie, en de afstand tot de burger. Dat eerste gesprek zorgde voor een goed fundament voor onze verdere gesprekken.

In 13 vergaderronde ’s hebben we zo de basis gelegd voor het coalitieakkoord. Aanwezig waren meestal de fractievoorzitters, de beoogd wethouders, en als iemand verhinderd was een lid uit de fractie: dat waren voor de PvdA -ieder een keer- JanGeert van der Post en Malou Janssen.

Vaak gingen we uiteen met de opdracht om in tweetallen, van verschillende partijen, een onderwerp uit te diepen. Dat bleek goed te werken omdat zo de belangrijkste punten snel konden worden opgepakt en daarmee beelden naar elkaar toe konden groeien. Na elke vergadering nam een volgend tweetal de tekst dan weer verder onder de hoede. Bij de laatste rondes, toen de concepttekst zich aftekende, is de hele fractie gevraagd om mee te lezen.

Vaak wordt gevraagd bij een akkoord: “Wat hebben jullie er voor ons uitgesleept?” Natuurlijk is een coalitieakkoord een compromis, maar door te werken vanuit een gezamenlijk beeld van de problemen hebben we op alle punten die de PvdA belangrijk vindt wel iets bereikt. Dat vormt voor de komende periode een mooi kompas.

Alle partijen maken zich zorgen om de kloof, over armoede in de stad, en zoeken oplossingen in dezelfde richting.  De stad moet verduurzamen, maar we weten heel goed dat veel mensen nu al nauwelijks of niet de energierekening kunnen betalen. Maar ook weten we dat de gemeente Delft armlastig is, en de lasten al zullen stijgen.

En daarbij: de wereld is enorm in beweging: is Corona echt voorbij?  We zien ook een oorlog in de Oekraïne, gierende inflatie, tekorten aan materialen, armoede. Veel zal de komende 4 jaar ook afhangen van mondiale ontwikkelingen en het beleid van het Rijk.  Het coalitieakkoord is dus meer een kompas dan een actielijst.

Bij de ALV werden terechte vragen gesteld over de sociale woningbouw in de stad. Het radicaal omgooien van het beleid is met zoveel op de rol niet realistisch, maar we gaan in deze coalitie veel slimmer om met bijbouwen van sociale woningen in alle delen van de stad en we sturen minder rechtstreeks op aflopende percentages. Ook zien we een herwaardering van de rol van de corporaties, ook voor de middenhuur. We gaan door met verduurzaming, maar vooral ook praktisch en gestaag. En we willen de menselijke maat weer veel meer terugbrengen, niet alleen in de uitvoering van de wmo, maar ook bij participatie. En zelf ben ik blij dat we blijven werken aan de zwemwaterkwaliteit in de Delftse Hout, en dat Delft Regenboogstad blijft.

Onze wethouder Karin Schrederhof gaat het heel druk krijgen de komende periode.  Niet alleen Wonen, maar ook Zorg en Beschermd Wonen, Onderwijs en Sport.

Mooie plekken om te laten zien waar de PvdA voor staat, om het PvdA profiel neer te zetten, en gewoon ook betekenisvol te werken.

Na de installatie van het college, op zondag 26 juni 20.00 hr organiseren we een Q&A sessie, mocht je meer willen weten. Via onder meer Facebook zullen we de details bekend maken. Maar lees vooral het coalitieakkoord zelf: het is goed leesbaar!

Met hartelijke groet,

Leon P.I.M. Hombergen