Meer studentenhuisvesting op de campus

Door Leon Hombergen op 20 januari 2022

Meer studentenhuisvesting op de campus! Dat is de kern van de reactie dat de PvdA Delft gaf op de stelling die hen werd voorgelegd door Delft op Zondag. Deze lokale krant legt, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart,  de verschillende politieke partijen stellingen voor. Deze hebben te maken met de grote onderwerpen in Delft.  Dit keer dus de stelling:  ‘‘De groei van het aantal studenten in Delft moet een halt worden toegeroepen, met oog op de problematiek rondom studentenhuisvesting.’Hieronder de volledige reactie van de PvdA.

TU wijk

TU zet Delft op de kaart

Delft en de TUDelft horen gewoon bij elkaar; de TU zorgt er mede voor dat Delft als middelgrote stad in Zuid-Holland goed op de kaart staat. Maar zowel TUDelft als InHolland groeien nu veel sneller dan gepland en dat wreekt zich soms in (woon)wijken en qua overlast op straat.

Meer studentenhuisvesting op de campus

De PvdA vindt daarom dat de TU meer studentenhuisvesting op de Campus moet organiseren. Daarnaast moet de tram tussen station en campus, eindelijk gaan rijden: veel studenten wonen al in omliggende steden. De PvdA juicht die spreiding toe: zo is er voor de komende jaren bijvoorbeeld huisvesting van goede kwaliteit gepland in Schiedam en Rijswijk, naast de al beschikbare woningen in Den Haag en Rotterdam.

Verdere verkamering en splitsen is in onze stad strikt gereguleerd, om starters en doorstromers kans op een mooie woning te geven. Zo beperken we de druk op de Delftse woningmarkt.

De TUDelft ging zelf eerder uit van maximaal 25000 studenten; nu het er veel meer worden schept dat ook verplichtingen naar de stad!

Leon Hombergen

Leon Hombergen is kandidaat voor de PvdA.  Hij staat nummer 2 op de lijst. Wij vonden het tijd om wat meer over hem te weten te komen (toen hij zich verkiesbaar stelde voor de gemeenteraad). Foto: Patrick Nagtegaal Fotografie

Meer over Leon Hombergen